Ichthus Groningen

C.S.V. Ichthus Groningen

#STUDENTENLEVENMETGOD

Forumarchief

Evangelisatie onder de doden?

Karakter zegt:

Misschien is het verouderde topic 'bidden voor en met de overledenen' hier een beetje aan gerelateerd, toch wil ik graag een nieuw topic hierover starten, omdat mijn invalshoek volgens mij anders is.

Gister tijdens een preek las ik een stukje verder dan het schriftlezingstukje (ik hou van de context) en kwam ik het volgende vers tegen in
1 Petrus 4:6
'Ook aan de doden is het evangelie verkondigd, opdat ook zij, al zijn ze naar hun leven op aarde door de mensen veroordeeld, bij God in de geest kunnen leven.'

Dit vers was me niet eerder opgevallen, maar ik vond het wel bizar, maar tegelijk verheugde het mij.

Ik vind het wel eens lastig te geloven dat ons kans om voor Jezus te kiezen hier enkel en alleen in dit ene aardse leven zou zijn. Uiteraard is het zo dat een ieder hier op aarde de mogelijkheid krijgt om op een manier met christenen/het christendom in contact te komen en daarom iets te mogen zien van wie God en zijn zoon Jezus zijn..... Echter ligt de drempel om voor Jezus te kiezen voor een heiden, het zij een atheist, het zij een niet-christelijk religieus persoon, een stuk hoger dan voor de meesten van ons. Ik zou daarom spreken van niet gelijke kansen. Ik vind dit soms best lastig en het houdt me af toe daarom wel eens bezig. Ik kan me soms heel erg ergeren aan van die boeken of films die je er op willen wijzen wat er met je ongelovige vrienden gebeurt als jij ze niet over Jezus vertelt, met titels als 'brieven uit de hel' o.i.d.. Je motivatie om te evangeliseren is dan naar mijn mening puur gericht op het feit: 'als ik deze persoon niet over Jezus vertel, gaat ie naar de hel!' Dit lijkt mij niet de juiste motivatie, willen wij niet juist Gods onvoorwaardelijke liefde delen met de mensen om ons heen en vertellen welk offer Jezus bracht, waardoor wij nu vrij zijn?!?

Ik geloof dan ook dat eenieder een gelijke kans krijgt om echt voor Hem te kiezen, dat God zich echt aan eenieder zal tonen. uiteraard: 'zalig zij zij die niet zien en toch geloven', maar kwam Jezus ook niet speciaal naar Thomas toe om hem zijn wonden te tonen?

Om nog even mijn punt te maken: dit vers heeft het over mensen die in het aardse leven al veroordeeld zijn door mensen, maar voor God nog een kans krijgen, zoiets lees ik eruit. En dit zou dus aansluiten op mijn mening over het kiezen voor God in dit aardse leven. Het laatste oordeel is aan God! Smile

Ben benieuwd naar jullie visie, door de hele lap tekst misschien een beetje onduidelijk naar welke visie, maar ik doel vooral op de keuze voor of tegen God hier op aarde.

(link naar het vorige topic 'bidden voor/met overledenen': als er blijkbaar (volgens dit bijbelvers) nog evangelisatie onder de doden plaatsvindt, zouden wij dan ook niet moeten bidden hiervoor?)

2010-11-15 17:00:01
Aecie zegt:

Interessant! Ik heb eerlijk gezegd ook nog nooit van die tekst gehoord. Om dan ook met C.S. Lewis te gooien: Het boek 'De grote scheiding' gaat daar precies over. Ik weet niet of je die kent maar bij deze:

De hel is dan een stad waar mensen nog leven en denken als op Aarde. Wanneer enkelen van hen een excursie maken naar het voorland(?) van de hemel, worden zij daar vermaand anders te gaan denken. Is er voor hen nog hoop? Ja.
In dat boek lees je dat sommigen het geloof weer verwerpen en terug gaan, maar anderen nemen het wel aan en groeien (letterlijk) in het geloof.

Ik vind overigens het beeld van dat de hel een klein spleetje in de grond van de hemel is echt onwijs geniaal. Ik heb het boek 4 jr geleden gelezen, maar dat is wat me nog het meeste bijstaat.

Als je het nog niet gelezen hebt: DOEN! Very Happy

2010-11-15 17:21:09
Karakter zegt:

Eindelijk weet ik wie jij bent, ik zou je nu vanuit vreugde bij je voornaam willen noemen en niet meer zoals ik je eerst noemde, maar dan zou ik je voornaam verklappen en dat mag uiteraard niet! Wink.

Dat boek heb ik niet gelezen en het klinkt inderdaad wel als een boek voor mij om te lezen, ik heb alleen de ichthusbieb en Dirk's boekenkast erop nagezocht en beide partijen bezitten dit boek niet. Heb jij het boek? Zo ja, mag ik hem lenen?

2010-11-15 19:59:55
M zegt:

Ik heb hem wel staan (wel engelse versie), en ja je mag hem lenen. PB maar even.

Wel boeiend dat je hem (the great divorce/de grote scheiding) noemt, was ook het eerste waar ik bij de post van JA aan moest denken. Zeker omdat JA brieven uit de hel van Lewis aanhaalde en die daar zeker niet de ongelovige maar juist de gelovige aanspreekt (in de brieven uit de hel). Juist in de grote scheiding zet hij zijn visie op dit aspect (kiezen na de dood) uiteen in een boeiend, geromantiseerde verhaal over de hemel en de hel.

Wat betreft mijn visie erop: ik weet nooit zo goed wat ik bij dit onderwerp moet denken. Wat is mijn huidige geloof nog waard als ik na de dood ook nog prima kan kiezen? Waarom dan niet leven als een niet-christen en dan een keer kijken wat er van komt? zeker in de context van 1 petrus 4 vraag ik me af of het hier zo is dat na de dood nog een keuze kan komen. Later in het hoofdstuk blijkt duidelijk dat we nu moeten kiezen, nu het nog kan: En indien de rechtvaardige ternauwernood behouden wordt, waar zal dan de goddeloze en zondaar verschijnen? (vs 18 ). Ik weet het dus zo net nog niet maar ben benieuwd naar de input van anderen...

2010-11-15 23:49:03
Double U B zegt:

Ik denk dat de voornaamste boodschap van dit vers is dat je het evangelie te horen krijgt, zodat je wel door de mensen veroordeelt wordt, maar niet door God, die uiteindelijk het laatste woord heeft. Ik lees de tekst in eerste instantie als dat de doden in hun leven op aarde ook het evangelie gehoord hebben en dus in hetzelfde schuitje zaten als de aangesprokenen nu. Even de NBG '51 versie erbij pakken:

1 Daar Christus dan naar het vlees geleden heeft, moet ook gij u wapenen met dezelfde gedachte, dat, wie naar het vlees geleden heeft, onttrokken is aan de zonde, 2 om niet meer naar de begeerten van mensen, maar naar de wil van God de tijd, die nog rest in het vlees, te leven. 3 Want er is tijd genoeg voorbijgegaan met het volbrengen van de wil der heidenen, toen gij wandeldet in allerlei losbandigheid, begeerten, dronkenschap, brassen, drinken en onzedelijke afgoderij. 4 Daarom bevreemdt het hen, dat gij u niet met hen stort in diezelfde poel van liederlijkheid, en zij belasteren u; 5 maar zij zullen daarvan rekenschap moeten geven aan Hem, die gereed staat om levenden en doden te oordelen. 6 Want daartoe is ook aan doden het evangelie gebracht, opdat zij wèl, naar de mens, wat het vlees aangaat, zouden geoordeeld worden, doch, naar God, wat de geest betreft, zouden leven.


Je leest hier eerst over de heidenen die de gelovigen belasteren, omdat ze niet meedoen aan dezelfde onzin waar de heidenen aan meedoen. Ze worden dus door de mensen veroordeeld, maar door het evangelie weten ze dat God hun niet veroordeeld. Want daartoe is ook aan de doden het evangelie gebracht. De doden, toen zij nog leefden (waar ook nog aan gerefereed wordt in hetzelfde vers) werden ook veroordeeld door mensen, maar door het evangelie wisten ze dat God hun niet zou veroordelen. Zelfde verhaal dus.
En Petrus gaat verder met de aansporing om liever gister dan vandaag tot bezinning te komen en je afstandig te houden van de 'liederlijkheid' van de mensen.

Tot zover de interpretatie van het vers. Om in te gaan op je punt, JA, of het na de dood te laat is om nog tot bekering te komen. Ik denk het wel. Ik denk dat deze tekst daar weinig tot niet voor pleit, ik herinner mij ook de gelijkenis van Jezus, waar de arme Lazarus in de schoot van Abraham moet toekijken hoe de rijke stinkerd in de hel wegteerd. Mij de rijke man mag niet terug, want er is een onoverbrugbare kloof tussen de hemel en de hel. M.i. is het dus noodzakelijk om de keuze voor God te maken voor je doodgaat.

Verder ben ik ook wel benieuwd naar dat boek van Lewis.

2010-11-16 10:54:40
Alja zegt:

Ik heb de Nederlandse versie van De grote scheiding, en die mag je ook lenen. Dus je mag kiezen: Engels of Nederlands Wink.

2010-11-16 17:17:07
Myr zegt:

Wat is mijn huidige geloof nog waard als ik na de dood ook nog prima kan kiezen?



Is dan de enige waarde van je geloof de hoop op eeuwig leven na je dood??

2010-11-17 15:01:24
dirk zegt:

Wat is mijn huidige geloof nog waard als ik na de dood ook nog prima kan kiezen?



Is dan de enige waarde van je geloof de hoop op eeuwig leven na je dood??


Wat is uw enige hoop, zowel in leven als in sterven?

2010-11-17 15:24:43
M zegt:

Wat is mijn huidige geloof nog waard als ik na de dood ook nog prima kan kiezen?



Is dan de enige waarde van je geloof de hoop op eeuwig leven na je dood??



Dat is mijn vraag alleen dan omgedraaid. De uiteindelijke hoop op een eeuwig leven is wel waar het m.i. om draait. Dat kan alleen door rechtvaardiging in Christus. Dus ja, de hoop door het geloof in de Liefde Gods (wat tot gevolg had dat Christus voor mij gestorven is) dat ik een eeuwig leven met Hem heb is hetgene waar het voor mij om draait. Als dat het niet is wat wij verkondigen en tegen anderen zeggen, maar na de dood kun je ook nog prima kiezen, waarom dan nu die moeite doen? En waarom leven voor God als de rechtvaardiging later (=na de dood) ook nog kan? Dat vraag ik me serieus af...

2010-11-17 18:45:12
Myr zegt:

Wat is mijn huidige geloof nog waard als ik na de dood ook nog prima kan kiezen?



Is dan de enige waarde van je geloof de hoop op eeuwig leven na je dood??



Dat is mijn vraag alleen dan omgedraaid. De uiteindelijke hoop op een eeuwig leven is wel waar het m.i. om draait. Dat kan alleen door rechtvaardiging in Christus. Dus ja, de hoop door het geloof in de Liefde Gods (wat tot gevolg had dat Christus voor mij gestorven is) dat ik een eeuwig leven met Hem heb is hetgene waar het voor mij om draait. Als dat het niet is wat wij verkondigen en tegen anderen zeggen, maar na de dood kun je ook nog prima kiezen, waarom dan nu die moeite doen? En waarom leven voor God als de rechtvaardiging later (=na de dood) ook nog kan? Dat vraag ik me serieus af...



Volgens mij begint het Koninkrijk van God nu.

De wereld leeft in de duisternis, maar wij leven in het Licht. Dat is niet iets voor later, maar voor nu. Ook in dit leven biedt Jezus zoveel...

2010-11-17 22:42:14
Mr. E zegt:

Nu ik hier toch weer eens ben, en zo'n leuk paaps topic zie waarin ook nog eens mijn patroonheilige wordt aangehaald... ik kan het niet laten even te reageren. Wink

Ik vind het wel eens lastig te geloven dat ons kans om voor Jezus te kiezen hier enkel en alleen in dit ene aardse leven zou zijn. Uiteraard is het zo dat een ieder hier op aarde de mogelijkheid krijgt om op een manier met christenen/het christendom in contact te komen en daarom iets te mogen zien van wie God en zijn zoon Jezus zijn..... Echter ligt de drempel om voor Jezus te kiezen voor een heiden, het zij een atheist, het zij een niet-christelijk religieus persoon, een stuk hoger dan voor de meesten van ons. Ik zou daarom spreken van niet gelijke kansen. Ik vind dit soms best lastig en het houdt me af toe daarom wel eens bezig. Ik kan me soms heel erg ergeren aan van die boeken of films die je er op willen wijzen wat er met je ongelovige vrienden gebeurt als jij ze niet over Jezus vertelt, met titels als 'brieven uit de hel' o.i.d.. Je motivatie om te evangeliseren is dan naar mijn mening puur gericht op het feit: 'als ik deze persoon niet over Jezus vertel, gaat ie naar de hel!' Dit lijkt mij niet de juiste motivatie, willen wij niet juist Gods onvoorwaardelijke liefde delen met de mensen om ons heen en vertellen welk offer Jezus bracht, waardoor wij nu vrij zijn?!?



Het zou ook mijn motivatie niet zijn: ik getuig van mijn geloof omdat ik oprecht en enthousiast geloof in mijn geloof. Of zoiets. Wat je zegt over het niet-hebben van een gelijke uitgangspositie, klopt volgens mij. Ik ben tot geloof gekomen vanuit een opvoeding die seculier was, maar wel met respect en bewondering voor gelovigen. Dat verlaagt de drempel. Als je wordt opgevoed in een omgeving die veel meer anti is, bepaalt dat je referentiekader nogal. Niet iedereen is in staat om over zichzelf heen te stappen. Ik vraag me af of ik daar zelf eigenlijk wel toe in staat was: mijn geloof ligt gevoelsmatig in het verlengde van mijn opvoeding. De vraag is: zou een rechtvaardige God de lat zó hoog leggen voor een ander, terwijl de lat voor mijzelf veel lager ligt? Ook al is ons rechtvaardigheidsgevoel niet 1 op 1 gelijk te stellen aan dat van God, het is er wel een afspiegeling van (we zijn immers naar zijn beeld geschapen). Ik zou zo'n God niet als rechtvaardig beschouwen. Nu helpt het wel dat de katholieke Kerk dit met me eens is. Anders zou ik toch een gewetensprobleem hebben.

Ik geloof dan ook dat eenieder een gelijke kans krijgt om echt voor Hem te kiezen, dat God zich echt aan eenieder zal tonen. uiteraard: 'zalig zij zij die niet zien en toch geloven', maar kwam Jezus ook niet speciaal naar Thomas toe om hem zijn wonden te tonen?



Precies. Hij zegt niet dat Thomas niet-zalig is. Ik sluit niet uit dat Christus de vele ongelovige Thomassen in deze wereld na hun dood zijn wonden zal tonen.

Ik denk dat dit soort gedachten over bidden vóór overledenen en bidden tót overledenen (maar dan: heiligen) een goede stap kunnen zijn op weg naar oecumene tussen katholiek en protestant.

2010-11-18 17:57:54
Double U B zegt:

He Mr. E, lang niet gezien!

Maar goed, ff on-topic:
Omdat God niet wil dat er ook maar iemad verloren gaat, lijkt het me dat iedereen een kans krijgt om tot geloof te komen. Hoe en wanneer die kans zich aanbiedt, dat is niet altijd aan ons, al kunnen wij d'r wel een rol in spelen als christenen door te evangeliseren (klinkt heel groot, maar er is ook zoiets als vriendschapsevangelisatie). Anyway, mijn punt is: mocht iemand in dit leven geen kans krijgen, dan zal er misschien nog wel een kans geboden worden na dit aardse bestaan. Maar ten eerste past dit niet in mijn beeld van het proces leven-doodgaan-oordeel (m.i. ga je dood, op een dag word je opgewekt uit de dood en zal God rechtspreken en de schapen van de bokken scheiden). Mocht deze kans zich toch voordoen na dit aardse leven, dan zal het nog altijd een keus van diegene zelf blijven. Vandaar dat ik jouw formulering wel treffend vond, Mr. E, namelijk dat Jezus de overledenen zijn wonden laat zien. Daar blijft het bij, de keuze is aan hunzelf, omdat dat ten diepste de wil van God is: dat de mens de keuze voor Hem maakt; Hij hoeft geen robots.

2010-11-18 20:50:30

Sponsors